dinsdag 16 september 2014

Hart versus verstand

Vorige week zijn we weer eens naar onze zuiderburen gegaan om te zoeken naar geschikte bouwmaterialen. Een tijdrovende, maar leuke (althans... ik vind het een feestje) klus!

Nou hoef ik jou vast niet uit te leggen dat het onmogelijk is om een keuze te maken uit tientallen voorbeeldvlakken? We hebben dan ook úren rondgereden. De handelaar gaf ons telkens weer een lijst met adressen mee, waarop huizen stonden die gebouwd waren in de steen die ons wel mooi leek. Iedere keer ging het maximaal tussen vijf verschillende stenen per rit, omdat we het onszelf anders blijkbaar te moeilijk zouden maken.
 

Deze handelaar had maar een kleine greep gerecupereerde stenen (op de foto links zie je enkele voorbeelden), dus de voorbeeldhuizen waren allemaal opgemetseld in nieuwe stenen. Er was geen enkele steen die ons hart sneller deed kloppen. Wanneer we een mooie steen zagen en ik er een foto van maakte (omdat de bewoners niet thuis waren), beaamde de handelaar steevast dat het om een oude gevelsteen ging. En waar de eigenaren wel thuis waren, werd me iedere keer verteld dat het om een recuperatie steen ging...

Nou hadden we liever een nieuwe steen gevonden waarvan ons hart een sprongetje maakten... Want met een oude steen kun je nu eenmaal een slechte levering met poreuze stenen treffen. Ook zijn ze niet maatvast, waardoor de metselaar extra veel werk heeft (dus duurder in plaatsing). En dan nog zoiets: Omdat ze op een pallet staan, weet je van te voren nooit zeker hoe de steen eruit ziet... Dus da's best een spannende gok! Een voordeel is wel, dat een oude steen verder blijkbaar geen invloed heeft op bijvoorbeeld de isolatiewaarde. En als ie eenmaal opgemetseld is (al dan niet gepaard met veel gevloek van de metselaar), heb je geen hinder meer van de mindere kwaliteit. 
 
Bij een oude dakpan krijg je ook geen garantie en de plaatsing hiervan is een stuk duurder omdat ook deze niet maatvast is (wat ook weer invloed heeft op de regendichtheid!) en vaak niet beschikt over ophangneuzen en nagelgaten. Wat ook erg belangrijk is, is het feit dat zo'n pan meestal afkomstig is van een oud dak zonder warmte-isolatie. Wanneer deze dan op een dak geplaatst worden met isolatie, kan de regendichtheid snel aangetast worden.. En dat heeft wel grote gevolgen voor de kwaliteit, ook ná plaatsing en die gok willen wij niet aangaan. Maar gelukkig is er in het gamma nieuwe dakpannen genoeg prachtigs te kiezen!



Dus voor nu lijkt het erop dat we zowel een keuze gaan maken met ons hart als met ons verstand... Zijn we weer lekker in balans;-)

Wordt vervolgd!

Judith



14 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Het lijkt mij heel leuk maar ook heel lastig om telkens een goede keus te maken...aanbod is er genoeg maar waar kies je voor en krijg je er geen spijt van? Gelukkig maar dat jullie de balans hebben gevonden ;-).

Het lijkt mij ook leerzaam, ik kom hier in ieder geval woorden tegen waar ik het bestaan niet van kende.

Liefs, Ingrid

Stella zei

Moeilijk hoor om de juiste keuzes te maken, maar zo te lezen zijn jullie eruit gekomen ;)
Hoop dat de uitslag voor Martine gunstig is en dat zij weer rustig door kunnen gaan !!
Fijne dag en lieve groet,
Stella

Anneke zei

Ja moeilijk keuzes maken. Je hebt dan wel een plaatje in je hoofd maar hoe het er werkelijk uit komt te zien?? Ik vind het knap dat jullie er uit gekomen zijn.
Heel veel sterkte met alles (het lijkt me enig)
Liefs Anneke

Des guirlandes zei

Doet de architect dit niet voor jullie? Stenen uitzoeken. Zo gaat er voor jullie wel heel veel tijd inzitten. Bij ons op kantoor liggen stapels voorbeeldstenen. Sommige lijken echt net oud, worden zelfs gebruikt voor een aanbouw aan een oud huis, tegenwoordig hoef je het verschil bijna niet te zien. Zo ook met dakpannen.
Ik ben benieuwd naar jullie baksteen en dakpan.
Groeten,
Barry

Unknown zei

Zoveel keuze.....
Op de duur zie de bomen niet meer door het bos.
Jullie zullen er wel uit geraken.
IK ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.
Aan de tekening te zien : Fantastisch!
groetjes christel

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

altijd weer een moeilijk keuze het ene tegen het andere afwegen , maar gelukkig hebben jullie daar wel verstand van en komt er zeker een goede keuze uit waardoor jullie weer verder kunnen na de volgende stap blijft altijd spannend hoe het in werkelijkheid allemaal gaat worden ... komt zeker goed met jou smaak voor wonen... wens jullie nog veel succes en natuurlijk plezier met het zoeken van bouwmaterialen voor jullie nieuwe woonplek ...fijne week lieve groet rosita

Huize Kip Kakel zei

Tijdrovend..maar wel belangrijk..want je moet er natuurlijk wel dagelijks tegen aan kijken!
Geniet zo van de opbouw van je nieuwe plekje:)

lia zei

Ik krijg rillingen als ik het woord stenen lees.
Maar het lijkt me een hele leuke zoektocht, maar ook vermoeiend. Wat moet je veel uitzoeken als je zelf gaat bouwen...
Maar jullie hebben het eerder gedaan, en het komt dus vast goed.
Succes..x

Petra zei

Hey Judith,

Leuke plannen heb je. Tekening sprak mij wel aan. Wij hebben oude stenen dus, weet niet of ik er nog voor zou kiezen. Nieuwe pannen hebben we, wel beetje jammer maar wij hadden geen zin om het dak af en toe op te moeten. Zie nu weer veel mooiere nieuwe ' oude ' pannen
Ons huis staat er een jaar of 9 nu. De tripjes naar Belgie zie ik nog helemaal voor me. Succes met alles!

Groetjes Petra

Claudia Leertouwer zei

Geen idee dat je daar allemaal rekening moest houden, leuk om dat van je te leren!

Bij Guusje Thuis zei

Ik denk dat als mijn ouders hun huis met 'oude' stenen hadden gebouwd dat huis net een beetje extra had gehad (wat ik daar nu dus aan mis), dus snap je helemaal! Succes met keuzes maken :)

Maaike zei

Lastig hoor! En leuk om zo overal mee bezig te zijn lijkt me!
veel succes!

Groeten Maaike

Lies zei

Het lijkt mij ook een feestje, maar oh, wat een keuze..
Je krijgt er in ieder geval verstand van, van stenen en dakpannen, of had je dat misschien al een beetje ;)
Groetjes Lies van bymyselfffie.blogspot.nl

Home is where the heart is zei

lijkt me idd knap lastig als je alles zo naast elkaar zien hangen om daaruit dan een keuze te maken maar dat gaat zeker goed komen!
Liefs Brigitte