maandag 21 maart 2016

Bestrating

Sinds afgelopen week zijn we klaar met de begane grond te betegelen... of moet ik zeggen bestraten?

Als eerste waren de dallen aan de beurt. 's Ochtends ging de wekker hier vroeg! Iets voor half zes was de vrachtwagen er al voor de betonvloer die een half uur later werd gevolgd door de tegelzetters.

   
 Er werd die dag door de mannen hard gewerkt, heel hard gewerkt... Ook lang gewerkt, heel lang gewerkt! Maar 's avonds ergens tegen half tien, toen ik inmiddels op een verjaardagsfeestje bij vrienden zat, kreeg ik een appje dat ze klaar waren en lag de vloer erin.



 Na een week uitharden, werd de vloer gevoegd. We hebben gekozen voor een grijze voeg, met wat grover zand voor een rustiek effect.

Voor deze klus deze keer geen heel team over de vloer, maar een enkele tegelzetter. Ook liep de wekker op een iets acceptabeler tijdstip af...


Inmiddels is ook de hal, bijkeuken en het toilet betegeld. Hiervoor had ik oude gebakken waaltjes in gedachten. Ik heb die zo'n 15 jaar geleden al eens bij mijn kapster gezien in haar (inmiddels vorige) huis. Zij had een piepklein keukentje en voor zo'n ruimte vond ik deze stenen een hele mooie sfeer geven. Toen we enkele jaren daarna in België gingen bouwen, had ik ze nog steeds in mijn hoofd zitten... Helaas vond Bas het idee helemaal niks! Inmiddels zie je ze vaker in huizen en begon hij aan het idee te wennen. Alleen ging ik nu twijfelen... Als steeds meer mensen oude waaltjes gaan leggen, wil ik het dan nog wel?

Uiteindelijk stuitten we tijdens onze zoektocht op iets anders, waarbij we allebei meteen enthousiast waren: Blauwe hardsteentjes in waalformaat. Laten we eerlijk zijn: Blauwe hardsteen hoort toch wel écht thuis in de Belgische woonstijl?! De keuze was dus snel gemaakt...

Omdat de vloer op de volgende foto's nog maar net ingewassen is, zit er nog een zweem overheen, maar je krijgt toch al aardig een idee van het eindresultaat:


 Ondertussen ben ik me volop aan het verdiepen in verschillende verfsoorten en merken en ben ik bezig met het kleurenplan... Ook de keuken is volop in ontwikkeling en de eerste aankopen worden komende week geleverd.

Zo fijn om te zien dat de gekozen basis nu al zoveel sfeer geeft en deze perfect aanvoelt; Onze woondroom komt steeds dichterbij!

Judith